top of page

Članci

RAZMIŠLJANJA O PSALMU 119

Uvod


PSALAM 119.1-8 – Alef
1Blaženi su oni koji su neporočni na putu, koji hode po Zakonu GOSPODNJEMU.
2Blaženi su oni koji čuvaju svjedočanstva njegova, koji svim srcem njega traže.
3I ne čine bezakonje, već njegovim hode putovima.
4Ti si nam zapovjedio da odredbe tvoje držimo brižno.
5O, kad bi putovi moji bili upravljeni da držim propise tvoje!
6Tada se neću postidjeti, kad budem gledao na sve zapovijedi tvoje.
7Hvalit ću te u čestitosti srca kad naučim sudove pravednosti tvoje.
8Tvoje ću držati propise: nemoj me ostaviti sasma!

 

„Alef“ odlomak nalazi se na samom početku Psalma 119, te kao takav predstavlja svojevrstan uvod u cjelokupni njegov tekst. Budući da služi kao uvod potrebno je izdvojiti nekoliko općenitosti vezanih uz ovaj veličanstveni psalam. Izuzetno je važno obratiti pozornost na spomenute općenitosti prije nego pristupimo ovom najvećem biblijskom poglavlju, kojeg smo možda izbjegavali iz strahopoštovanja prema njegovoj dužini i podsvjesnoj činjenici da se radi o najsveobuhvatnijoj i najdetaljnijoj pohvali Božje Riječi u Svetom pismu. Namjera mi je probuditi ili potaknuti želju i znatiželju kod sebe kao i kod čitatelja.
 

Općenitosti vezane uz 119 Psalam:
 

1.) Način na koji je Psalam 119 napisan
Ovaj Psalam je napisan u akrostihu i podijeljen je na odlomke ili strofe od osam stihova, od kojih svaki sljedeći odlomak od osam stihova počinje sa sljedećim slovom hebrejskog abecede. Upravo ste mogli pročitati gore prvi odlomak od osam stihova, kojemu prva riječ u svakom stihu počinje sa slovom „alef“ u originalu. Slijedi odlomak „bet“ sastavljen također od osam stihova s početnim slovom „bet“ u svakoj prvoj riječi u stihu i tako sve do kraja hebrejske abecede i slova „tav“. Akrostih čini ukupnu cjelinu od 22 odlomka ili strofe, odnosno točno onoliko koliko hebrejska abeceda broji slova, pomnoženu sa osam stihova od svakog slova koji daju broj od 176 stihova, koliko sadrži ovaj Psalam.

U našim Biblijama imamo oznake sa strane koje nam pomažu pratiti kada se mijenja početno slovo stiha, odnosno kada nastupa sljedeće slovo abecede, a ujedno i odlomak (strofa).
Ova činjenica sigurno oslikava savršenstvo i harmoniju Božje Riječi. Novozavjetnu paralelu možemo pronaći u Otkrivenju 1:8 gdje se poslije uskrsnuća Gospodin Isus, utjelovljena Riječ Božja, predstavlja kao
„Alfa i Omega“ (početno i zaključno slovo grčkog „alfabeta“), te s time zaokružuje Sveto pismo, koje je izvorno napisano ovim dvama jezicima, kao savršeno, sveobuhvatno, dostatno, nepogrešivo i nezabludivo.

 

2.) Isticanje savršenstva Riječi Božje i položaj koji Psalam 119 zauzima u našim Biblijama
Kada smo kod savršenstva Božje Riječi valja naglasiti da se ona prema VB prijevodu ne spominje u samo četiri stiha ovoga psalma (3, 121, 122, 132). U ostalih 172 stiha autor se na uzvišen način obraća Božjoj Riječi koristeći različite sinonime za nju i to prema VB prijevodu:
Riječ – 43 puta
Zakon – 25 puta
Sudovi – 23 puta
Pravila ili odredbe – 23 puta
Zapovijedi – 22 puta
Propisi – 21 put
Svjedočanstva – 21 put.
Kao još jedan dokaz savršenstvu Božje Riječi možemo uzeti položaj koji ovaj psalam zauzima u našim Biblijama. Naime, radi se o najdužem poglavlju od 176 stihova, koji se nalazi u neposrednoj blizini središnjeg poglavlja u Bibliji (Psalam 117) i u neposrednoj blizini središnjeg stiha u Bibliji (Psalam 118:8). Dakle, ako Sveto pismo podijelimo na poglavlja kojih je 1189 onda je Psalam 117 središnje poglavlje i ako ga podijelimo na stihove kojih je 31 175 onda je Psalam118:8 središnji stih. Zaključno vezano uz položaj, ukoliko otvorimo naše Biblije na Psalam 119 i ispružimo je ispred nas držeći je u rukama zapazit ćemo da nam je ostao približno isti broj stranica s lijeve i s desne strane, tako da možemo reći da se Psalam 119 nalazi u samome srcu Biblije. Neposredna blizina središnjem mjestu Psalma 119 u Bibliji daje nam pravo zaključiti kako se
u srcu Riječi Božje nalazi pohvala Riječi Božjoj.

 

3.) Autorstvo - karakter autora
Autor ovog psalma je
čovjek molitve. On nije hladan poznavatelj Biblije, farizej, knjiški moljac. On nije legalist, iako na sva usta hvali Božji Zakon. Svi su ovi stihovi molitve i to molitve za izbavljenje. Pogotovo je to vidljivo u 119:132, gdje je očito da se ne radi o suhoparnom, bešćutnom vršitelju zakona, već čovjeku koji čezne za milošću Božjom kao onaj koji ljubi ime njegovo, a samim time i Riječ njegovu. On žudi za Riječju Božjom zato što je ona uživanje njegovo ili naslada (stihovi 24, 92, 103, 143). Za autora Riječ nije puka religija ili zakonska obaveza. Zašto žudi za Božjom Riječi ? Zato što s jedne strane vidi njenu djelotvornost, a s druge svoju slabost i stalno moli Gospodina da ga očuva na uskom putu (stihovi 5,8). Autor također žudi za Riječju zato što je čovjek izložen progonima (stih 83). O raznolikosti molitava izrečenih u ovom Psalmu govori i William Macdonald u svom komentaru:

 

„Ne postoje dva stiha u ovom psalmu koji prenose istu poruku ili donose istovjetan tekst. U svakom postoji sjena nečeg drukčijeg, nijansa po kojoj se svaki stih razlikuje.“
 

Ovaj psalam najvjerojatnije nije nastao odjednom kao navala osjećaja ili zahvale Bogu za trenutno izbavljenje od neprijatelja poput mnogih Davidovih psalama (npr. Psalam 3, 18, 60). Ovaj psalam je vjerojatnije cjeloživotni izvještaj autora koji je navikao hodati s Bogom kroz molitvu, tjeskobu, progone, pobjede, a sve je to postalo moguće zato što se pouzdao u Riječ Božju. Ovo se ne očituje samo u dužini psalma, već i u stihovima poput 9, 152 – gdje psalam govori o problemima mladića i nekoga tko odavno zna svjedočanstva Božja. Ako zna odavno onda je zato što je pred kraj psalma ostario. C.S.Lewis to ovako objašnjava:
 

„Ova poema nije i ne nastoji biti iznenadan izljev osjećaja. Ovo je radije mustra, šara rađena poput veza, bod po bod, tijekom dugih tihih sati iz ljubavi prema subjektu štovanja i iz naslade što je donosi polagan, discipliniran, umjetnički rad.“
 

Jedino što se može dodati ovom komentaru je pitanje: „Je li zbog toga lišena osjećaja?“ Naravno da nije. Ljubav je strpljiva i ako je strpljiva onda je i disciplinirana jer strpljenje podrazumijeva disciplinu. Ljubav, strpljenje i disciplina se nadopunjuju. Ljubav i disciplina se međusobno ne poništavaju kao što nam hoće reći moderan svijet u kojem živimo. Također, ukoliko je istina da je ovaj Psalam cjeloživotno svjedočanstvo onda se savršeno uklapa u stih iz poslanice Hebrejima 13:7:
 

„Sjećajte se svojih starješina koji su vam navijestili riječ Božju. Promatrajući ishod njihova življenja nasljedujte njihovu vjeru.“
 

Za kraj ovog uvoda u nekoliko općenitosti vezanih uz Psalam 119 i kao poticaj za strpljivo i disciplinirano proučavanje Riječi Božje navodim također jedan komentar vezan uz pouzdanje u Božju Riječ. Jednom prilikom su poznatog evangelizatora devetnaestog stoljeća D.L.Moody-a pitali: može li kršćanin živjeti bez čitanja Božje Riječi? Evo što je odgovorio:
 

„Ili će me ova knjiga (Biblija) držati podalje od grijeha, ili će me grijeh držati podalje od ove knjige.“
 

Bez obzira koliko godina imamo, dokle god smo u ovom tijelu ovisit ćemo o ovoj Riječi. Od obraćenja do tjelesne smrti. U prilog tome ovaj Psalam i njen autor obilno svjedoče.
 

© Listopad, 2025
Baptistička crkva “Emanuel” Krapina
Autor: đakon Mario Jakobljević
Sadržaj ovog članka može se slobodno dijeliti u nekomercijalne i duhovno-edukativne svrhe, uz navođenje izvora.
Molimo da se tekst ne mijenja bez prethodnog dopuštenja autora ili crkve.


Neka sve bude na slavu Božju!

bottom of page